Trójmiejski Instytut Psychoterapii i Rozwoju logo

Poznaj Psychoterapię Pozytywną i Transkulturową

 

person holding yellow round ornament

Pytanie często zadawne przez klientów

To jest element tekstowy. Kliknij ten element dwukrotnie, aby edytować tekst. Możesz też dowolnie zmieniać rozmiar i położenie tego elementu oraz wszelkie parametry wliczając w to tło, obramowanie i wiele innych. Elementom tekstowych możesz też ustawić animację, dzięki czemu, gdy użytkownik strony wyświetli je na ekranie, pokażą się one z wybranym efektem.

  • Jakie narzędzia wykorzystuje Psychoterapia Pozytywna ?

Model Równowagi

Każdy z nas codziennie dzieli swoją energię i czas między cztery ważne obszary życia:

  • Ciało (zdrowie, odpoczynek, fizyczność)
  • Praca i osiągnięcia
  • Relacje i kontakt z innymi
  • Duchowość i kreatywność (refleksja, sens, wartości, twórczość)

To, jak rozkładamy siły między te sfery, tworzy nasz indywidualny wzorzec równowagi.

Kiedy przeżywamy trudności, często ten balans zostaje zachwiany. Możemy unikać niektórych obszarów (np. wycofać się z relacji), albo uciekać w inne (np. poświęcać się wyłącznie pracy).

Model równowagi pomaga zobaczyć te zmiany i zrozumieć, co się z nami dzieje. Może być świetnym narzędziem w psychoedukacji, pracy terapeutycznej lub jako wsparcie w kryzysie.

 

Potencjalności

Psychoterapia Pozytywna zakłada, że każdy człowiek rodzi się z dwiema zdolnościami: do miłości i do uczenia się. Na ich bazie rozwijają się:

  • Potencjalności podstawowe, np.: miłość, zaufanie, kontakt, nadzieja, jedność, seksualność. Kształtują się we wczesnym dzieciństwie i zależą m.in. od stylu przywiązania i doświadczeń relacyjnych.
  • Potencjalności wtórne, np.: uczciwość, punktualność, sumienność, posłuszeństwo, sprawiedliwość. Rozwijają się później – pod wpływem norm społecznych, kultury i wychowania.

Wprowadzenie idei potencjalności pozwala w przejrzysty sposób prześledzić możliwe konflikty interpersonalne, a także ich systemowe czy kulturowe źródło. Różnice w rozumieniu i wartościowaniu tych potencjalności często prowadzą do konfliktów – zarówno wewnętrznych, jak i między ludźmi, rodzinami czy kulturami.

 

Etapy Psychoterapii Pozytywnej

W pracy terapeutycznej wyróżniamy pięć etapów:

  • Obserwacja – pierwszy kontakt z pacjentem. Służy zrozumieniu jego problemu i nawiązaniu relacji terapeutycznej. Umożliwia także wstępną diagnozę i rozpoznanie dynamiki relacji.
  • Inwentarz – to moment przyjrzenia się historii życia pacjenta, jego relacjom, trudnym doświadczeniom oraz sposobom radzenia sobie. W tym etapie analizujemy równowagę między sferami życia.
  • Wzmocnienie sytuacyjne – kluczowy etap wspierający zdrowe części psychiki pacjenta. Pomaga dostrzec nie tylko trudności, ale i zasoby, które z nich wynikają. Chroni też przed nadmiernym przeżywaniem bólu.
  • Werbalizacja – pogłębiona refleksja nad konfliktami wewnętrznymi i ich korzeniami. Umożliwia nowe spojrzenie na objawy i konflikty, także u pacjentów z bardziej złożonymi trudnościami.
  • Rozszerzanie celów – etap końcowy, w którym pacjent przygotowuje się do zakończenia terapii, z nową perspektywą i poczuciem odpowiedzialności za dalszy rozwój.
  •  

Jak Psychoterapia pozytywna i transkulturowa integruje 4 wymiary terapeutyczne?

HUMANISTYCZNY

Psychoterapia Pozytywna opiera się na holistycznym spojrzeniu na człowieka i świat. Zakłada, że każdy z nas jest częścią większej całości i rodzi się z naturalnymi zdolnościami – do miłości i do uczenia się.

Ważne jest zarówno to, co nas wszystkich łączy jako ludzi, jak i to, co nas różni – niezależnie od pochodzenia czy kultury.

Objawy, z którymi pacjent zgłasza się na terapię, są postrzegane jako nieświadome próby poradzenia sobie z trudną sytuacją i znalezienia wewnętrznej równowagi.

Podejście to zakłada, że człowiek z natury jest dobry – potrafi współodczuwać, troszczyć się o innych i ma potencjał, by pozytywnie wpływać na swoją rodzinę i otoczenie.

POZNAWCZO - BEHAWIORALNY

Psychoterapia pozytywna wykorzystujem.in. strukturę, procedury oraz krótkoterminowość podejścia poznawczo - behawioralnego. Opiera swoją pracę o:

  • Zdefiniowane 5 etapów procesu terapeutycznego,
  • Rozpoznanie  potencjalności podstawowych i wtórnych,
  • Wykorzystanie Modelu równowagi do 
  • diagnozy funkcjonalnej
  • diagnozy typu reakcji w sytuacji konfliktu (ucieczka do, ucieczka od)
  • oceny rozkładu czasu/energii pacjenta w czterech wymiarach
  • lokalizacji objawów oraz dynamiki konfliktów

 

PSYCHODYNAMICZNY

  • Opis tego co dzieje się w psychice człowieka zostało ujęte poprzez teorię 4 konfliktów: Konflikt podstawowy – kształtuje się we wczesnym dzieciństwie. Dotyczy tego, jak rodzina reagowała na emocjonalne potrzeby dziecka. Tworzy fundament naszej osobowości.

  • Konflikt aktualny – to „to”, z czym pacjent przychodzi do terapii. Są związane z codziennymi trudnościami i sytuacjami, które wywołują napięcie i wewnętrzny dyskomfort.

    Konflikt wewnętrzny – pojawia się, gdy osoba nie potrafi pogodzić swoich potrzeb z tym, co uważa, że„powinna” robić. W efekcie powstaje napięcie, które może być wypierane lub przeżywane w sposób świadomy.

     Konflikt kluczowy – to sposób, w jaki człowiek zazwyczaj reaguje w trudnych sytuacjach przeżywania nieuświadomionego konfliktu wewnętrznego. Może przyjmować formę otwartą (np. konflikty z innymi) lub „uprzejmą” - tłumioną (np. lęki, napięcia, objawy psychosomatyczne).

 

SYSTEMOWY

W Psychoterapii Pozytywnej rozumiemy, że to w rodzinie kształtują się nasze podstawowe i wtórne potencjalności – to ona uczy nas, jak budować relacje, dążyć do równowagi i przyjmować odpowiedzialność.

Pomocnym narzędziem w pracy terapeutycznej jest genogram, czyli graficzne przedstawienie historii rodziny. Połączenie go z analizą potencjalności pozwala lepiej zrozumieć, jak wzorce rodzinne i kulturowe wpływają na nasze wewnętrzne konflikty i zachowania – także te przekazywane z pokolenia na pokolenie.

  • Kim był twórca Psychoterapii Pozytywnej i Transkulturowej?

Prof. Dr Nossrat Peseschkian (1933–2010) – lekarz psychiatra, neurolog, psychoterapeuta, wykładowca akademicki i humanista. Urodził się w Iranie, a większość życia zawodowego spędził w Niemczech, gdzie w 1977 roku założył Międzynarodowe Centrum Psychoterapii Pozytywnej w Wiesbaden. Był pionierem w tworzeniu transkulturowego podejścia do zdrowia psychicznego, łączącego elementy psychoterapii zachodniej z mądrością kultur Wschodu. 

Prof. Peseschkian był autorem ponad 20 książek przetłumaczonych na ponad 30 języków, a jego metoda jest stosowana i nauczana w ponad 30 krajach na całym świecie. W swojej pracy często posługiwał się metaforami, opowieściami i humorem jako narzędziami terapeutycznymi.

  •  Jak działa Psychoterapia Pozytywna i Transkulturowa?

Wiele modalności terapeutycznych wypracowało spójne koncepcje rozwoju psychopatologii oraz możliwych interwencji psychoterapeutycznych na poziomie jednego wymiaru. Psychoterapia pozytywna i transkulturowa jest podejściem, które integruje:

  •     humanistyczną wizję człowieka,
  •     psychodynamiczne rozumienie dynamiki konfliktów,
  •     refleksję systemową obejmującą aspekty transgeneracyjne i transkulturowe,
  •     elementy poznawczo-behawioralne oraz myślenie strategiczne oparte na zasobach i zorientowane na cel

Znajduje zastosowanie w pracy terapeutycznej dzieci, młodzieży i dorosłych w settingu zarówno indywidualnym, rodzinnym, związków czy grupowym. Uwzględnia również  pacjentów z różnych grup mniejszościowych (np. z odmiennościami neurorozwojowymi).

  • Czym jest Psychoterapia Pozytywna i Transkulturowa ?

Psychoterapia Pozytywna i Transkulturowa (PPT after Pesechkian, since 1977) jest integracyjnym podejściem psychoterapeutycznym opracowanym przez prof. Nossrata Peseschkiana w Niemczech w 1968 roku.  Rozpoznawana jako niezależna modalność przez europejskie i światowe stowarzyszenia zrzeszające główne szkoły psychoterapeutyczne:

  •     European Association for Psychotherapy (EAP),
  •     World Council of Psychotherapy (WCP)
  •     oraz International Federation of Psychotherapy (IFP).

Światowe Stowarzyszenie Psychoterapii Pozytywnej (WAPP) jest oficjalną organizacją EWAO (European Wide Accrediting Organization), a także posiada akredytację World Council of Psychotherapy.

Obecnie istnieje sieć ponad 100 współpracujących ze sobą ośrodków psychoterapeutyczno-szkoleniowych w kilkudziesięciu krajach świata, działających pod patronatem World Association for Positive and Transcultural Psychotherapy (WAPP). W 2020 wydano książkę „Positive Psychiatry, Psychotherapy and Psychology (Mesias, Peseschkian, Cagande. 2020 ), która jest pierwszą na świecie pozycją stworzoną wspólnie przez 48 autorów z pięciu kontynentów będących przedstawicielami świata Psychoterapii Pozytywnej (PPT after Pesechkian, since 1977), Psychologii Pozytywnej (Seligman, 1988) oraz Psychiatrii Pozytywnej (Jeste, 2012).

 

Adres

Miętowa 3/7

Gdynia, 81-589

(wejście od ulicy Nagietkowej)

Śledź nas

A website created in the WebWave website builder