Trójmiejski Instytut Psychoterapii i Rozwoju logo
Pretty daisies bloom in a field of grass.

Kurs Psychoterapii Pozytywnej i Transkulturowej - program

Program kursu:

 

1. ZJAZD

  • Psychoterapia pozytywna: definicja, historia, organizacja, skuteczność, model szkoleniowy. 
  • Trzy zasady psychoterapii pozytywnej.
  • Pozytywny obraz człowieka. Potencjalności podstawowe jako źródło rozwoju.
  • „Positum” – pozytywna funkcja zaburzeń i chorób jako „zdolności do reagowania w sytuacji konfliktowej”.
  • Podejście transkulturowe: wyzwania i korzyści życia w świecie wielokulturowym.
  • Wprowadzenie do prowadzenia procesu terapeutycznego w PPT: model równowagi, potencjalności podstawowe i aktualne, pięć etapów prowadzenia procesu, wykorzystanie humoru, metafory i opowieści 
  • Konflikt aktualny i potencjalności aktualne 
  • Konflikt kluczowy.
  • Mikro i makrotraumy

 

2. ZJAZD

 

  • Krótkie przypomnienie treści poprzedniego modułu. Refleksje nad zastosowaniem psychoterapii pozytywnej w życiu osobistym.
  • Potencjalności pierwotne 
  • Konflikt podstawowy.
  • Kultura rodzinna, koncepcje i tradycje.
  • Wpływ wartości kulturowych na koncepcje i relacje (tradycje i nieporozumienia).
  • Cztery Wymiary Modelowania
  • Rozwój potencjalności aktualnych w czterech wymiarach na podstawie przykładów z przeszłości.
  • Cztery wymiary relacji i odpowiedzialności.

 

3.ZJAZD -  moduł SELF  

Doświadczenie interwencji psychoterapeutycznych, metod i technik poprzez pracę nad własnymi wewnętrznymi konfliktami. Analiza własnego obrazu człowieka, własnych koncepcji i wzorców relacyjnych, z uwzględnieniem aspektów biograficznych. Świadoma percepcja i refleksja nad własnymi emocjami dotyczącymi istotnych tematów (takich jak agresja, złość, władza, seksualność, pieniądze, śmierć, choroby), które pojawiają się później w terapii. Praca nad zdolnością introspekcji oraz nad własnymi „ślepymi punktami” (np. przekonania, momenty przeniesienia, zaangażowania, wpływ doświadczeń cielesnych). Umiejętność znoszenia treści emocjonalnie naładowanych (kontenerowanie), rozwijanie zdolności rozpoznawania dopasowania terapeutycznego oraz wzorców skojarzeniowych w relacji terapeutycznej. Rozwój umiejętności emocjonalnej komunikacji, adekwatnej do zadań terapeutycznych – również w kontekście konfrontacji w ustabilizowanych relacjach terapeutycznych. Wzmacnianie zdolności do zapewniania ludziom poczucia więzi i stabilnego wsparcia, klarowności i zrozumienia w dłuższej perspektywie, a ostatecznie także konstruktywnego rozdzielenia w relacji terapeutycznej (doświadczenie więzi). Rozpoznawanie i praktykowanie strategii stosowanych w trudnych sytuacjach terapeutycznych (np. w sytuacjach konfliktów, nieprzewidywalnych wydarzeń, tematów egzystencjalnych, kryzysów, niesprawiedliwości). Refleksja nad osobistymi predyspozycjami do pracy terapeutycznej. Praca nad nieuświadomionymi motywami wyboru zawodu i metody. Kształtowanie tożsamości psychoterapeuty, z uwzględnieniem własnych zasobów i ograniczeń (higiena psychiczna). Zrozumienie i szacunek dla wyjątkowości każdego człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem podobieństw i różnic kulturowych (wrażliwość kulturowa). Świadomość zachowań etycznych jako członka zawodu niosącego pomoc. 

4. ZJAZD

• Konflikt i objaw jako zdolność do ochrony lub realizacji wartości (potrzeb).

• Deficyt jako przestrzeń do rozwoju, problemy jako zadania lub narzędzia komunikacji.

• Konflikt wewnętrzny. Pozytywna interpretacja konfliktu/zaburzenia jako hipotezy.

• Model konfliktu w psychoterapii pozytywnej (ujęcie psychodynamiczne).

• Psychodynamika wzorców relacyjnych.

• Trzy etapy interakcji.

• Pięć kroków rozwiązywania konfliktów.

 

5. ZJAZD

  • Krótkie przypomnienie poprzedniego modułu. Refleksje nad wykorzystaniem PPT w życiu osobistym i praktyce. 
  • Relacja konsultant–klient w podejściu pozytywnym. 
  • Wpływ wartości kulturowych na relację w procesie terapii.
  • Wykorzystanie opowieści, mądrości i humoru w psychoterapii pozytywnej: funkcje, źródła, konstrukcja. 
  • Pięć etapów prowadzenia procesu 
  • Obszary odpowiedzialności konsultanta. 
  • Superwizja i analiza przypadku na zakończenie każdego dnia. 

Proces egzaminacyjny:

Egzamin ocenia zarówno wiedzę, jak i praktyczne umiejętności poprzez następujące elementy:

  • Esej pisemny: 5-stronicowa refleksja na temat rozwoju osobistego, doświadczeń związanych z samopoznaniem oraz lektur zalecanych w kursie lub Studium przypadku: Dokumentacja przypadku obejmująca analizę konfliktów (aktualnego, podstawowego, kluczowego i wewnętrznego) oraz własne refleksje.
  • Kolokwium ustne: Egzamin teoretyczny obejmujący pytania dotyczące materiału kursu.

ZAPISZ SIĘ NA KURS

Adres

Miętowa 3/7

Gdynia, 81-589

(wejście od ulicy Nagietkowej)

Śledź nas

A website created in the WebWave website builder